Motocykle » Aktualności » 2-godzinna blokada A4: motocykliści żądają mniejszych opłat

2-godzinna blokada A4: motocykliści żądają mniejszych opłat
2009-08-01 - P. Grzelak Tagi: Autostrady, Motocykle
Czy opłaty za przejazd autostradą dla normalnego auta i motocykla powinny być identyczne? Motocykliści postanowili głośniej zasygnalizować swoją opinię na ten temat i wczoraj około godziny 18 zablokowali bramki wjazdowe na autostradę A4 od strony Krakowa. Protest mający trwać około pół godziny, zakończył się dopiero około godziny 20.
W całej sprawie chodzi o niesprawiedliwe - zdaniem motocyklistów - ujęcie ich w rozporządzeniu z 2004 roku, które dzieli pojazdy na pięć grup, a właściciele jednośladów traktowani są na równi z kierowcami aut osobowych. Skutkiem tego dla obu grup opłata za przejazd odcinkiem A4 wynosi 13 złotych.
Sprawa jest o tyle trudna, że nikt nie wie do końca, kto miałby ewewntualnie zmniejszyć stawki za przejazd. Reprezentacja małopolskich motocyklistów udała się dzisiaj z petycją do siedziby Stalexportu, który jest koncenjonariuszem autostrady A4. Prosi w niej o obniżenie lub zlikwidowanie opłat dla motocykli. Swoje postępowanie tłumaczą tym, że po pierwsze motocykle stanowią zdecydowanie mniejsze obciążenie dla nawierzchni, a po drugie niższe opłaty dla motorów to w UE "chleb powszedni".
Petycja została przyjęta, jednak jak mówi rzecznik Stalexportu, nie mają oni mocy prawnej, aby zmieniać jakiekolwiek kategorie i opłaty. Samo rozporządzenie mówi, że mogą one być zmienione przez koncesjonariusza (Stalexport), w porozumieniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednak każda ze stron ma odmienne zdanie na ten temat. Jedną z propozycji Ministerstwa Infrastruktury jest wprowadznie subkategorii dla motocyklistów. Jednak rozporządzenie nie mówi o takiej możliwości. Także przedstawiciele GDDKiA i Stalexportu o niej nie słyszeli.
Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury ma w zanadżu także drugią propozycję. Zwraca on uwagę, że znowelizowana ustawa o autostradach płatnych inaczej rozdziela kategorie pojazdów. Gdyby Stalexport przedstawił zmiany oparte na jej nowych zapisach i chroniłyby one interes Skarbu Państwa, możliwa jest zmiana stawek. Jednak ze strony Staleportu pada natychmiastowa odpowiedź, że w nowelizacji widnieje zapis o utrzymaniu postanowień umów już podpisanych... czyli dotyczących między innymi autostrady A4.
Szansa na zmniejszenie lub całkowite zlikwidowanie opłat dla motocyklistów za użytkowanie płatnych autostrad jest duża. Wydaje się, że tak naprawdę wystarczy dobra wola obu stron. Czy tak się stanie? Oby spory te nie odwróciły uwagi Ministerstwa Infrastruktury od zadania budowy kolejnych odcinków autostrad w Polsce, gdyż chyba o to najbardziej nam - użytkownikom dróg - chodzi...
Relacja Wydarzeń Polsatu z protestu:
W całej sprawie chodzi o niesprawiedliwe - zdaniem motocyklistów - ujęcie ich w rozporządzeniu z 2004 roku, które dzieli pojazdy na pięć grup, a właściciele jednośladów traktowani są na równi z kierowcami aut osobowych. Skutkiem tego dla obu grup opłata za przejazd odcinkiem A4 wynosi 13 złotych.
Motocykliści na bramkach:
Sprawa jest o tyle trudna, że nikt nie wie do końca, kto miałby ewewntualnie zmniejszyć stawki za przejazd. Reprezentacja małopolskich motocyklistów udała się dzisiaj z petycją do siedziby Stalexportu, który jest koncenjonariuszem autostrady A4. Prosi w niej o obniżenie lub zlikwidowanie opłat dla motocykli. Swoje postępowanie tłumaczą tym, że po pierwsze motocykle stanowią zdecydowanie mniejsze obciążenie dla nawierzchni, a po drugie niższe opłaty dla motorów to w UE "chleb powszedni".
Petycja została przyjęta, jednak jak mówi rzecznik Stalexportu, nie mają oni mocy prawnej, aby zmieniać jakiekolwiek kategorie i opłaty. Samo rozporządzenie mówi, że mogą one być zmienione przez koncesjonariusza (Stalexport), w porozumieniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednak każda ze stron ma odmienne zdanie na ten temat. Jedną z propozycji Ministerstwa Infrastruktury jest wprowadznie subkategorii dla motocyklistów. Jednak rozporządzenie nie mówi o takiej możliwości. Także przedstawiciele GDDKiA i Stalexportu o niej nie słyszeli.
Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury ma w zanadżu także drugią propozycję. Zwraca on uwagę, że znowelizowana ustawa o autostradach płatnych inaczej rozdziela kategorie pojazdów. Gdyby Stalexport przedstawił zmiany oparte na jej nowych zapisach i chroniłyby one interes Skarbu Państwa, możliwa jest zmiana stawek. Jednak ze strony Staleportu pada natychmiastowa odpowiedź, że w nowelizacji widnieje zapis o utrzymaniu postanowień umów już podpisanych... czyli dotyczących między innymi autostrady A4.
Szansa na zmniejszenie lub całkowite zlikwidowanie opłat dla motocyklistów za użytkowanie płatnych autostrad jest duża. Wydaje się, że tak naprawdę wystarczy dobra wola obu stron. Czy tak się stanie? Oby spory te nie odwróciły uwagi Ministerstwa Infrastruktury od zadania budowy kolejnych odcinków autostrad w Polsce, gdyż chyba o to najbardziej nam - użytkownikom dróg - chodzi...
źródło: Onet.pl
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
2-godzinna blokada A4: motocykliści żądają mniejszych opłat
Podobne: 2-godzinna blokada A4: motocykliści żądają mniejszych opłat




Podobne galerie: 2-godzinna blokada A4: motocykliści żądają mniejszych opłat



Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć