Motocykle  »  Aktualności  »  Pirelli Diablo Rosso Corsa - nowa hipersportowa opona motocyklowa
Pirelli Diablo Rosso Corsa

Pirelli Diablo Rosso Corsa - nowa hipersportowa opona motocyklowa

2010-05-07 - A. Miklewska     Tagi: Opony, Akcesoria, Pirelli, Pirelli Diablo Rosso Corsa
Na historycznym torze Assen TT w Holandii Pirelli zaprezentowało najnowszą hipersportową oponę motocyklową Diablo Rosso Corsa.  Nowa opona zapewnia taki sam komfort i stabilność jazdy jak jej poprzedniczka opona Diablo Corsa III, gwarantując przy tym lepsze parametry prowadzenia i przyczepności. Opona Diablo Rosso Corsa powstała na bazie doświadczeń zgromadzonych przez firmę Pirelli w seriach wyścigów motocyklowych rozgrywanych na całym świecie. Przy jej produkcji wykorzystano najnowocześniejsze technologie, opracowane z myślą o zapewnieniu wysokiego poziomu osiągów i bezpieczeństwa zarówno w warunkach drogowych, jak i na torze wyścigowym.
Opona Diablo Rosso Corsa dostępna jest w następujących rozmiarach:
  • opona przednia: 120/70ZR17
  • opona tylna: 160/60ZR17, 180/55ZR17 i 190/55ZR17
NOWA MIESZANKA
Mieszanka zastosowana w przedniej oponie Diablo Rosso Corsa została opracowana w wyniku doświadczeń i współpracy z najlepszymi specjalistami, a także zawodnikami motocyklowej serii Superbike World Championship (WSBK). Uzyskane od nich wskazówki pozwoliły inżynierom Pirelli opracować mieszankę, która gwarantuje największą możliwą przyczepność bez utraty sztywności bieżnika, dzięki czemu opona zachowuje stabilność podczas ostrego hamowania i szybkiego wychodzenia z zakrętów.
Trójstrefowa mieszanka zastosowana w oponie tylnej jest idealnym rozwiązaniem gwarantującym najlepsze osiągi w każdych warunkach (drogowych i torowych). Zróżnicowanie mieszanki między barkami opony, a jej strefą środkową okazało się doskonałym zabiegiem. Dzięki niemu opona Diablo Rosso Corsa zapewnia wysokie osiągi na torze i wydłużoną trwałość w warunkach eksploatacji drogowej. Dłuższa żywotność ogumienia to konsekwencja użycia w strefie centralnej opony materiałów o wysokiej odporności mechanicznej. Inżynierowie Pirelli zastosowali specjalne żywice i środki uplastyczniające, zapewniając tym samym najlepsze wyważenie przyczepności na suchej i mokrej nawierzchni. Nowy proces utwardzania, opracowany specjalnie z myślą o Diablo Rosso Corsa, podnosi odporność opony na zużycie, wydłużając tym samym żywotność produktu.W szerokich barkach opony zastosowano nową mieszankę o wysokich właściwościach histeretycznych, którą wykorzystuje się w wyścigach serii Word Bike. Sztywność karbonowej mieszanki, szczególnie w średnich i niskich temperaturach, pozwala na błyskawiczne dogrzewanie opony i zmniejsza różnice temperatur na jej powierzchni w miejscach przechodzenia jednej mieszanki w drugą. W oponie zastosowano te same żywice, które wykorzystuje się w wyścigowym modelu Diablo Supercorsa. Doskonale sprawdzają się one w bardzo wysokich temperaturach i przy dużym obciążeniu, a więc w warunkach dynamicznej jazdy na torze. Szeroka strefa barku opony zapewnia przyczepność już od najmniejszych kątów wychylenia. Motocyklista może zatem w każdej chwili wykorzystać pełen potencjał opony, czy to na drodze, czy też na torze.RZEŹBA BIEŻNIKA
Rzeźba bieżnika Diablo Rosso Corsa została zaprojektowana z wykorzystaniem technologii FGD (Functional Groove Design), która wykorzystuje połączenie powierzchni zbliżonej do slicków z barkami opony tylnej ze skoncentrowanymi, agresywnymi nacięciami bieżnika, co pozwala na szybkie dogrzanie opony na torze wyścigowym, a także na efektywne odprowadzanie wody. Gładka strefa na czele opony zwiększa ilość gumy wchodzącej w kontakt z asfaltem, maksymalizując tym samym trakcję i stabilność motocykla. Stopce opony, która jest odpowiedzialna za jej osadzenie na feldze, w Diablo Rosso Corsa nadano kształt litery H. Zastosowany rodzaj odrutowania wewnątrz stopki umożliwił jednolity rozkład ciśnienia na oponę i felgę, co podnosi sztywność opony zarówno w zakrętach, jak i podczas jazdy na wprost oraz zmniejsza ryzyko uślizgu opony w warunkach agresywnej jazdy na torze. Natomiast zmniejszenie gęstości rozkładu stalowego odrutowania przełożyło się na obniżenie wagi opony.Stalowe opasanie opony zbudowano z jednego kordu (nowy patent - High Performance Single Cord), dzięki czemu inżynierom Pirelli udało się uzyskać zróżnicowaną strukturę opasania w koronie opony i na jej barkach. Centralna część opasania została opracowana z myślą o zastosowaniu drogowym, natomiast opasanie barków opony zaprojektowano w celu uzyskania jak najlepszych osiągów.SPERSONALIZOWANA OPONA
Diablo Rosso Corsa posiada unikalną możliwość zamieszczenia na bocznych ścianach opony własnych (spersonalizowanych) etykiet, które motocyklista może sam zaprojektować na stronie internetowej Pirelli MY DIABLO ROSSO™ Corsa i zamówić wprost do domu. Dzięki prostemu zabiegowi Diablo Rosso Corsa staje się niepowtarzalnym elementem wyposażenia motocykla, nadając mu jeszcze bardziej osobisty charakter.PORÓWNANIE OPON KILKU MAREK
Diablo Rosso Corsa jest pierwszą oponą, którą Pirelli porównało z Diablo Rosso III, Diablo Rosso, Dunlop Qualifier RR, Michelin Pure Power, Bridgestone BT 016 oraz Metzeler Sportec M. Testy zostały przeprowadzone na torze testowym Siracusa na seryjnym motocyklu marki Honda CBR 1000RR ze standardowym zawieszeniem i standardowymi ustawieniami wszystkich parametrów technicznych zalecanych przez producenta.Wyniki testu pokazują, że w dowolnym miejscu toru - na wyjściu z zakrętu i w pierwszym momencie przyspieszania - opona Diablo Rosso Corsa przenosi na nawierzchnię co najmniej o 10 koni mechanicznych więcej niż każda inna opona poddana testowi. Największa zmierzona różnica wyniosła aż 40 KM. Większa moc wykorzystywana przez oponę Diablo Rosso Corsa przekłada się na lepsze przyspieszenie na wyjściu z zakrętów, większą prędkość na prostych i wyraźnie krótsze czasy jednego okrążenia.
METODY POMIARÓW
Wykorzystując powszechnie stosowane instrumenty do analizowania danych telemetrycznych podczas wyścigów w klasie World Superbike, firma Pirelli dokonała precyzyjnych pomiarów mocy motocykla przenoszonej na nawierzchnię przez oponę. Wyniki te potwierdzają naukowe fakty, dotyczące takich aspektów jak: przyspieszenie (zarówno poprzeczne, jak i wzdłużne), prędkość chwilowa czy kąt pochylenia. Pomiary skoncentrowano na punkcie wyjścia z zakrętu i maksymalnego pochylenia motocykla, kiedy to dochodzi do ponownego otwarcia przepustnicy - właśnie w tym momencie motocyklista, chcąc uzyskać jak największe przyspieszenie, potrzebuje całej dostępnej mocy i przełożenia jej na asfalt.

W obliczeniach końcowych uwzględniono również masę pojazdu (wagę motocykla oraz motocyklisty). Rzeczywista Siła przekazywana na nawierzchnię przez oponę była mierzona zgodnie ze wzorem: F = m*a (siła = masa pomnożona przez przyśpieszenie). Moc była obliczana poprzez przemnożenie siły i prędkości (P = F*v). Pracownicy Pirelli mogli w ten sposób obliczyć liczbę koni mechanicznych przenoszonych na nawierzchnię przez motocykl chwila po chwili i centymetr po centymetrze w różnych zakrętach toru, na którym testowano Diablo Rosso Corsa.



źródło: informacja prasowa

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Pirelli Diablo Rosso Corsa - nowa hipersportowa opona motocyklowa