Motocykle » Aktualności » Peugeot HYmotion3 Compressor Concept - Hybrydowy skuter na trzech kołach

Peugeot HYmotion3 Compressor Concept - Hybrydowy skuter na trzech kołach
2008-10-03 - P. Łukasiewicz Tagi: Peugeot, Skutery, Trójkołowce, Pojazdy hybrydowe
Kiedy BMW wprowadziło na rynek swój model C1 wraz z pierwszą zastosowaną w motocyklu klatką bezpieczeństwa, ustanowiło kierunek rozwoju w dziedzinie zabezpieczania kierowcy jednośladu przed obrażeniami w przypadku kolizji. Podwójne przednie koła designerskiego modelu Piaggio MP3 wskazały nowy trend w dziedzinie stabilności jazdy. Hybrydowy silnik Toyoty Prius wyznaczył zaś producentom jednostek napędowych drogę ku obniżeniu emisji spalin i ekonomii jazdy. Nowy Peugeot Hymotion3 Compressor Concept, zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Paryżu, łączy w sobie - i udoskonala - wszystkie trzy technologie, tworząc najbardziej zaawansowany skuter w historii. Jego innowacyjność nie polega oczywiście jedynie na zaadaptowaniu wymyślonych przez kogoś innego rozwiązań. Czy wspomnieliśmy już, że ma napęd na wszystkie trzy koła...?
W BMW C1 kierowca jechał wygodnie, sucho i bezpiecznie, chroniony przeszkloną, stalową klatką bezpieczeństwa, a biedny pasażer musiał cierpieć zimno (C1 jest wyposażony w nawiewy ciepłego powietrza na nogi kierowcy), wystawiony na deszcz i wiatr na małym siedzonku poza klatką bezpieczeństwa. Konstruktorzy Peugeot HYmotion3 przewidzieli miejsce pasażera wewnątrz "karoserii", stosując sprytne tricki designerskie (choćby takie, jak zespolenie uchwytów dla pasażera z crashpadami).
Zobacz także: zmodyfikowany pomysł Peugeota - model HYbrid3 Evolution »
Toyota Prius, tak jak jej starsza konkurentka, Honda Insight, jest napędzana hybrydowym, spalinowo-elektrycznym silnikiem. Peugeot HYmotion3 zasadniczo używa tego samego rozwiązania. Jedyną różnicą jest system podładowujący akumulatory - w Priusie odzyskiwanie energii odbywa się podczas hamowania silnikiem, skuter zaś używa do tego... hamulców. Obydwa pojazdy mogą pracować wyłącznie na napędzie elektrycznym - oczywiście przy niskich prędkościach. W przeciwieństwie do Toyoty, w Peugeocie silniki elektryczne umieszczone są... na przednich kołach. Każdy z nich jest w stanie podać 4 KM, napędzając przednie koła niezależnie od tylnego koła, podłączonego do silnika spalinowego. Wszystko odbywa się pod kontrolą systemu kontroli trakcji połaczonego z fukcjonalnością ABSu, dbającego o to, żeby tylne koło nigdy nie wyprzedzało przednich :)
Skuterowy ASR ma szczególne znaczenie na zakrętach, gdzie musi dbać o wyrównywanie prędkości obrotowej poszczególnych kół. System ten różni się znacząco od zastosowanego w Piaggio MP3 serwomechanizmu, spełniającego wyłącznie zadania zbliżone do mechanizmu róznicowego.
Peugeot HYmotion3 jest zapędzany do pracy silnikiem 125 cm3 o mocy 20 KM (całkiem niezłe osiągnięcie, jak na czterosuwową 125-kę!). W połączeniu z silnikami elektrycznymi, maksymalna moc motocykla (?) to niecałe 29 KM, które stawia hybrydę Peugeota na półce tuż obok tradycyjnych skuterów 400 cm3 - choćby Suzuki Burgman 400 z 31 KM czy Piaggio X Evo 400 (33 KM). Jeśli połączymy to z wykonaniem w technologii stop/start (silnik wyłącza się automatycznie w momencie zatrzymania i uruchamia w ułamku sekundy po odkręceniu manetki), otrzymamy niespotykane dotąd jeździdło, potrafiące objechać na zakręcie każdy tradycyjny skuter, robiąc to w sposób wygodny i bezpieczny dla dwójki podróżujących. I to podrózujących z niemiałą (190km/h) prędkością!
Niestety, na chwilę obecną Peugeot HYmotion3 jest tylko projektem. Pocieszające jest to, że Peugeot jest jednym z największych na świecie producentów skuterów, z czego większość wysyła na europejski rynek, znany z popytu na duże, praktyczne skutery. Dołączając do tego pęd ku ekologii - pozostaje mieć nadzieję, że producent nie poprzestanie na prototypie.
Zobacz także: zmodyfikowany pomysł Peugeota - model HYbrid3 Evolution »
źródło: Peugeot Scooters
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Peugeot HYmotion3 Compressor Concept - Hybrydowy skuter na trzech kołach
Podobne: Peugeot HYmotion3 Compressor Concept - Hybrydowy skuter na trzech kołach




Podobne galerie: Peugeot HYmotion3 Compressor Concept - Hybrydowy skuter na trzech kołach



Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Peugeot
Galerie zdjęć
Newsletter