Motocykle » Aktualności » MotoGP - osiemsetki szybsze od litrów?

Dani Pedrosa podczas rundy kwalifikacyjnej Grand Prix w Katarze, przekroczył na swojej Hondzie RC212V prędkość 338,6 km/h, bijąc tym samym rekord ustanowiony przez Maxa Biaggi w 2004 roku, notabene na tym samym torze, wynoszący 334,42 km/h. Podstawową różnicą jest jednak nie te kilka km/h, tylko fakt, że Biaggi dosiadał w 2004 Hondy RC211V o pojemności 990 cm3, a motocykl Pedrosy ma 800 cm3. Oznacza to ni mniej ni więcej, że motocykle, biorące udział w "okrojonych" po 2007 roku wyścigach królewskiej klasy MotoGP są już szybsze od swoich poprzedników z czasów, kiedy jeździło się tam na "lytrach"...
Dani Pedrosa nie był jedynym, który w Katarze pobił dotychczasowy rekord. Mika Kallio pojechał na swoim Ducati z prędkością 337,96 km/h a Casey Stoner osiągnął 337,15 km/h - tylko minimalnie szybciej od Jorga Lenzo na motocyklu Yamaha M1, któremu udało się dociągnąć do 336,99 km/h. W ogonie "czołgał się" Valentino Rossi z nędznym 334,26 km/h.
Nie wiem, czy pamiętacie, ale jedną z głównych przyczyn obniżenia pojemności motocykli, używanych w najwyższej klasie MotoGP były osiągane przez nie prędkości. Zmiana ta miała zwiększyć bezpieczeństwo zawodników i nie dopuścić do tragedii takich jak smierć Daijiro Kato na torze Suzuka. Cóż, organizatorom udało się faktycznie zmniejszyć prędkości. Szkoda, że tylko na dwa lata. Czy w związku z tym należy się spodziewać kolejnej redukcji pojemności, na przykład do 650 cm3?
Nie wiem, czy pamiętacie, ale jedną z głównych przyczyn obniżenia pojemności motocykli, używanych w najwyższej klasie MotoGP były osiągane przez nie prędkości. Zmiana ta miała zwiększyć bezpieczeństwo zawodników i nie dopuścić do tragedii takich jak smierć Daijiro Kato na torze Suzuka. Cóż, organizatorom udało się faktycznie zmniejszyć prędkości. Szkoda, że tylko na dwa lata. Czy w związku z tym należy się spodziewać kolejnej redukcji pojemności, na przykład do 650 cm3?
źródło: hellforleathermagazine.com
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
2
Komentarze do:
MotoGP - osiemsetki szybsze od litrów?
MotoGP - osiemsetki szybsze od litrów?
peterpz 2009-04-22 17:05
To nie brednie. W dodatku motocykle o pojemności 800cc są lżejsze, mają lepiej umieszczony środek ciężkości, dzięki czemu są znacznie szybsze w zakrętach. W dwóch poprzednich sezonach, nawet jeśli rekordy prędkości nie były bite to czasy okrążeń były porównywalne lub lepsze od tych osiąganych na maszynach o pojemności 990. Jest to efektem wojny silnikowej w motogp, ponieważ można tam robić z nim wszystko, nie tak jak w F1, gdzie rozwój jest zamrożony. Całą stawkę ciągnie Ducati, które od paru sezonów ma najlepszy (najmocniejszy) silnik. Niektórzy zawodnicy (np Capirossi) nie poradzili sobie z tą mocą i dlatego CapiTrex jest teraz w Suzuki. Obniżenie pojemności nie jest dobrym rozwiązaniem, szczególnie w czasie kryzysu, bo pociągnie za sobą ogromne koszty. Myślę, że dobrym rozwiązaniem byłoby wzięcie kilku patentów z F1 lub rajdów (zamrożenie rozwoju, jakieś zwężki dolotu itd)... W motogp niestety jest dość duża wojna technologiczna.
Podobne: MotoGP - osiemsetki szybsze od litrów?




Podobne galerie: MotoGP - osiemsetki szybsze od litrów?
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć