Motocykle  »  Aktualności  »  MotoGP - osiemsetki szybsze od litrów?
Dani Pedrosa bije rekord prędkości na torze w Katarze

MotoGP - osiemsetki szybsze od litrów?

2009-04-21 - P. Łukasiewicz     Tagi: MotoGP, Rekordy
Dani Pedrosa podczas rundy kwalifikacyjnej Grand Prix w Katarze, przekroczył na swojej Hondzie RC212V prędkość 338,6 km/h, bijąc tym samym rekord ustanowiony przez Maxa Biaggi w 2004 roku, notabene na tym samym torze, wynoszący 334,42 km/h. Podstawową różnicą jest jednak nie te kilka km/h, tylko fakt, że Biaggi dosiadał w 2004 Hondy RC211V o pojemności 990 cm3, a motocykl Pedrosy ma 800 cm3. Oznacza to ni mniej ni więcej, że motocykle, biorące udział w "okrojonych" po 2007 roku wyścigach królewskiej klasy MotoGP są już szybsze od swoich poprzedników z czasów, kiedy jeździło się tam na "lytrach"... Dani Pedrosa nie był jedynym, który w Katarze pobił dotychczasowy rekord. Mika Kallio pojechał na swoim Ducati z prędkością 337,96 km/h a Casey Stoner osiągnął 337,15 km/h - tylko minimalnie szybciej od Jorga Lenzo na motocyklu Yamaha M1, któremu udało się dociągnąć do 336,99 km/h. W ogonie "czołgał się" Valentino Rossi z nędznym 334,26 km/h.

Nie wiem, czy pamiętacie, ale jedną z głównych przyczyn obniżenia pojemności motocykli, używanych w najwyższej klasie MotoGP były osiągane przez nie prędkości. Zmiana ta miała zwiększyć bezpieczeństwo zawodników i nie dopuścić do tragedii takich jak smierć Daijiro Kato na torze Suzuka. Cóż, organizatorom udało się faktycznie zmniejszyć prędkości. Szkoda, że tylko na dwa lata. Czy w związku z tym należy się spodziewać kolejnej redukcji pojemności, na przykład do 650 cm3?



źródło: hellforleathermagazine.com

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
2

Komentarze do:

MotoGP - osiemsetki szybsze od litrów?

MotoGP - osiemsetki szybsze od litrów?
Rubinio 2009-04-22 16:17
Co to za brednie?!?
MotoGP - osiemsetki szybsze od litrów?
peterpz 2009-04-22 17:05
To nie brednie. W dodatku motocykle o pojemności 800cc są lżejsze, mają lepiej umieszczony środek ciężkości, dzięki czemu są znacznie szybsze w zakrętach. W dwóch poprzednich sezonach, nawet jeśli rekordy prędkości nie były bite to czasy okrążeń były porównywalne lub lepsze od tych osiąganych na maszynach o pojemności 990. Jest to efektem wojny silnikowej w motogp, ponieważ można tam robić z nim wszystko, nie tak jak w F1, gdzie rozwój jest zamrożony. Całą stawkę ciągnie Ducati, które od paru sezonów ma najlepszy (najmocniejszy) silnik. Niektórzy zawodnicy (np Capirossi) nie poradzili sobie z tą mocą i dlatego CapiTrex jest teraz w Suzuki. Obniżenie pojemności nie jest dobrym rozwiązaniem, szczególnie w czasie kryzysu, bo pociągnie za sobą ogromne koszty. Myślę, że dobrym rozwiązaniem byłoby wzięcie kilku patentów z F1 lub rajdów (zamrożenie rozwoju, jakieś zwężki dolotu itd)... W motogp niestety jest dość duża wojna technologiczna.