Motocykle » Aktualności » AWD Supermoto - pierwsze supermoto z napędem na obie osie
AWD Supermoto - pierwsze supermoto z napędem na obie osie
2009-01-26 - P. Łukasiewicz Tagi: KTM, Enduro, Technologia
Amerykańska firma Christini Technologies zaprezentowała właśnie pierwszy dopuszczony do poruszania się po drogach publicznych motocykl, model KTM AWD Supermoto. W odróżnieniu od podobnych rozwiązań, produkowanych przez KTM czy Öhlins, opartych na układach hydraulicznych - system Christini jest w pełni mechaniczny i opiera się na skomplikowanym zestawie zębatek i łańcuchów, przenoszących napęd ze skrzyni biegów na przednie koło. Firma Christini oferowała już wcześniej kity do konwersji motocykli do wersji 2x2 dla niektórych modeli Hondy i KTMa, więc ich pomysł z kompletnym motocyklem supermoto prawdopodobnie niedługo trafi do sprzedaży.
Producent twierdzi, że użycie mechaniczego przeniesienia napędu ma dużą przewagę nad hydraulicznym - między innymi ze względu na niższe straty siły napędowej. Z drugiej strony - skomplikowany system zębatek i łańcuchów, zakończonych dodatkowym sprzęgłem może okazać się na tyle trudny w eksploatacji i serwisowaniu, że skompensuje to zysk mocy i nie pozwoli przekonać nabywców do takiego rozwiązania.
Mówiąc bardzo ogólnie - system działa w nastepujacy sposób: do zębatki zdawczej przyczepiona jest druga, z której moc przenoszona jest łańcuchem do poprowadzonego wewnątrz ramy wału napędowego, który nastepne przy pomocy kilku przegubów prowadzi do główki ramy. Za dalsze przenoszenie napędu odpowiada system zębatek w główce ramy oraz dwa wały wzdłuż ramion widelca przedniego. System zakończony jest specjalnym sprzęgłem, montowanym na osi przedniej, dzięki któremu do przedniego koła trafia około 80% mocy przekazywanej na koło tylne. Dodatkowa dźwignia umieszczona przy lewej manetce pozwala kierowcy odłączać napęd przedniego koła.
Podobno system w użytkowaniu jest prostszy niż w opisie, co nie zmienia faktu, że osobiście nie chciałbym naprawiać w terenie napędu, składającego się z wielu skomplikowanych części, w tym kilku poprowadzonych wewnątrz ramy. Mimo wszystko systemy KTMa czy Öhlinsa na pierwszy rzut oka robią wrażenie mniej podatnych na awarie.
No cóż, zobaczymy jak się sprawdzi w praniu, na razie pozostaje być zadowolonym, że technologie ułatwiające życie kierowcom samochodów, jak ABS, poduszki powietrzne czy napęd na wszystkie osie powoli stają się także domeną motocykli.
Mówiąc bardzo ogólnie - system działa w nastepujacy sposób: do zębatki zdawczej przyczepiona jest druga, z której moc przenoszona jest łańcuchem do poprowadzonego wewnątrz ramy wału napędowego, który nastepne przy pomocy kilku przegubów prowadzi do główki ramy. Za dalsze przenoszenie napędu odpowiada system zębatek w główce ramy oraz dwa wały wzdłuż ramion widelca przedniego. System zakończony jest specjalnym sprzęgłem, montowanym na osi przedniej, dzięki któremu do przedniego koła trafia około 80% mocy przekazywanej na koło tylne. Dodatkowa dźwignia umieszczona przy lewej manetce pozwala kierowcy odłączać napęd przedniego koła.
No cóż, zobaczymy jak się sprawdzi w praniu, na razie pozostaje być zadowolonym, że technologie ułatwiające życie kierowcom samochodów, jak ABS, poduszki powietrzne czy napęd na wszystkie osie powoli stają się także domeną motocykli.
źródło: Christini
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
AWD Supermoto - pierwsze supermoto z napędem na obie osie
Podobne: AWD Supermoto - pierwsze supermoto z napędem na obie osie




Podobne galerie: AWD Supermoto - pierwsze supermoto z napędem na obie osie



Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit KTM
Galerie zdjęć
Newsletter